Så skriver du de bästa affirmationerna

Hur fungerar affirmationer?

Att använda affirmationer av olika slag är ett effektivt sätt att förändra våra gamla invanda tankemönster och beteenden som allt som oftast hindrar oss från att nå dit vi vill. En affirmation är en positivt formulerad fullständig mening som ofta uttrycks i presens. Genom att upprepa dem ofta och med känsla, kan vi få vårt undermedvetna att sakta men säkert uppgraderas till att ta det vår affirmation uttrycker, för sanning. Och eftersom det vi tror på är det vi skapar, så är affirmationer ett viktigt verktyg i aktiv manifestering.

När använder man en affirmation?

Affirmationer kan användas i olika syften och på olika sätt. Vanligt är att man använder dem på morgonen för att hitta rätt energi för dagen och hitta rätt mindset. Genom en positiv fixar-attityd tacklas allt det som dagen har att erbjuda på ett bättre sätt. Många använder affirmationer innan de ska prestera, för att hitta den rätta geisten och locka fram kämpar-andan i sig.

Jag själv använder affirmationer på alla möjliga sätt. Jag läser ett tiotal affirmationer varje morgon, högt för mig själv. Jag har dem också utskrivna och uppsatta på mitt kontor lite här och var, så att jag ser dem vid olika tillfällen under dagen då jag jobbar. Och jag har ramat in en liten tavla på väggen i barnens rum med några affirmationer som vi läser tillsammans varje kväll.

Vad säger man?

Vad affirmationen innehåller är givetvis väldigt personligt och det är här som din kreativitet kommer väl till pass. Jag brukar ha affirmationer som matchar mina mål jag har satt upp för året. Kanske 10-20 olika som jag läser varje dag, helst på morgonen. Jag har dem utskrivna på en lista och så läser jag varje affirmation högt en gång. Ibland om det är något speciellt som jag vill fokusera på och som jag försöker manifestera så håller jag istället fast vid endast 1-2 affirmationer under en längre period och upprepar dem många gånger under några minuter på morgonen. Vissa affirmationer eller peppande citat skriver jag ut och sätter upp på platser där jag ser dem ofta, som på datorskärmen eller anslagstavlan på kontoret. När jag formulerar eller hittar en affirmation som jag tycker om så skriver jag alltid ner den i en speciell anteckningsbok så att jag kommer ihåg den till senare när det är läge att byta. På det sättet har jag en hel samling med affirmationer som jag byter emellan när det passar. Jag känner tydligt när en affirmation har fyllt sitt syfte. Då känns den inte lika kraftfull längre och tappar liksom sin magi. Då är det läge att byta ut den mot något nytt. Det här ska dock inte förväxlas med när du känner motstånd mot en viss affirmation. Det kan snarare tyda på att du har en blockering just där som du behöver jobba på och då ska du absolut inte släppa taget om affirmationen.    

Hur gör man?

Här kommer mina sex bästa tips när du skriver och läser dina affirmationer.

1.Fokusera på rätt sak

Använd inte ordet inte när du skriver en affirmation, utan skriv dem med en positiv formulering som uttrycker det som att du redan har det. Säg att du exempelvis vill byta jobb för att du vantrivs med din nuvarande chef. Då hade det kanske varit lätt att hamna med en affirmation som lyder typ: ’Jag vill inte ha en chef som inte uppskattar det jag gör’. Men då får vi tänka om helt här, för affirmationen uttrycker ju ingenting av det vi VILL ha. Och det är det vi VILL ha som vi vill fokusera på och trumma in i vårt undermedvetna. Så även om du inte riktigt vet vad för tjänst du vill ha eller vem du vill ha som chef, formulera dig kring det du vet. ’Jag har en chef som uppskattar mig för allt det jag bidrar med.’ Vem vet, om du är riktigt bra på att manifestera så kanske du märker att din nuvarande chef börjar behandla dig annorlunda redan innan du har hunnit söka dig om efter en ny.

2. Affirmera känslan du vill uppnå

Det är lätt att fastna i att skriva affirmationer kring det vi vill ha eller hur vi tror att vi ska få det vi vill ha, men fokusera gärna mer istället på att affirmera de känslor som du tror du kommer uppleva när du får det du vill ha. Beskriv alltså den känsla som du strävar efter genom att nå ditt mål. I exemplet med jobbytet ovan, kan det låta något som så här: ’Jag känner mig kompetent och uppmärksammad av min chef i min arbetsroll.’ Det här hjälper dig att associera känslan till ditt mål och ju snabbare du kan börja leva dig in i de känslorna desto snabbare kommer resultatet komma till dig. Du kanske till och med kommer fram till att det inte nödvändigtvis har så mycket med just din chef att göra egentligen, utan mer med hur du vill att den personen ska få dig att känna när du är på jobbet. Och om du hittar det djupet i det du önskar dig, använd det rakt av i affirmationen. Så slipper du göra dig beroende av någon annan på väg dit! ’Jag känner mig kompetent och uppmärksammad i mitt arbete!’ Bingo!

3. Matcha dina mål

Börja med att formulera en affirmation för varje mål du har satt upp för året. (Har du inga mål än, skaffa omedelbums!) Och eftersom dina mål bör spänna över flera områden i ditt liv, så som hälsa, familj, relationer, ekonomi och arbete så bör dina affirmationer i slutändan också göra det. Men självklart går det också att fokusera extra på ett enda område under en längre period om det är något speciellt du jobbar med.

4. Affirmationer för självkänslan

Glöm inte heller att lägga till affirmationer som stärker dig mentalt. Välj gärna ut något område som du vet att du tycker är jobbigt eller svårt. Och så formulera affirmationen som den totala motsatsen till det du tycker. Säg exempelvis att du tycker det är apläskigt att prata inför grupp, men vet att du behöver kunna göra det för att ta dig dit du vill i livet. När du nu ska formulera en affirmation, fokusera då INGENTING på problemet eller varför du tycker det är läskigt, utan gör den totala motsatsen istället. Tala till dig själv en stund som om du vore din allra bästa vän som du kärleksfullt vill övertala att våga börja prata inför folk. Kanske skulle du kläcka ur dig något liknande: ’Du har så mycket bra och klokt att säga här i världen så det är slöseri med din intelligens om du håller det för dig själv’. Formulera sedan om det till något som bekräftar dig själv på ett fullständigt positivt sätt. Så istället för att använda dig av ordet ’slöseri’ som i exemplet, gör om även det till något positivt. Kanske skulle affirmationen kunna bli ’Jag tänker mycket kloka och välgrundade tankar och andra behöver få ta del av det jag har att säga’.

5. Läs med inlevelse

Stå upp med handen på hjärtat och läs dina affirmationer högt och med känsla. Läs dem inte bara monotont rakt upp och ner, utan använd alla nyanser och eftertryck i din röst. Mena det du säger! Gör också en ansträngning att försöka lära dig dina affirmationer utantill så småningom, för då kan du läsa dem högt med ögonen slutna. Och då, då KÄNNER du dem verkligen i hela kroppen.

6. Gör dem speciella

Skriv ut dina affirmationer med omsorg. Välj ett typsnitt som du verkligen gillar och använd lite extra fint papper, kanske i din favorit-färg. Förvara dem i en alldeles ljuvlig anteckningsbok eller rama in dem i en snygg ram och häng på väggen. Alla trix är tillåtna, men du vet att du har fått till dina affirmationer rätt när de känns speciella att ta fram och läsa upp. Nästan lite högtidligt.

Några favoritaffirmationer

Så. Nu vet du hur du ska skriva dina egna succé-affirmationer. Då är det bara att skriva ner dem och börja läsa dem, ofta och högt! Och om du fortfarande inte känner dig tillräckligt kreativ för att skapa dina egna, låna av någon annan så länge. Här kommer några av mina absoluta favoritaffirmationer. Slit dem gärna!


’Jag är stark och frisk’

’Jag är tacksam för allt det jag har och allt det jag får’

’Jag är värdig, modig och har ett orubbligt självförtroende’

’Jag blir rik av att göra det jag älskar’

’Jag är hel’


Author: admin

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *